Mål
Gjennom undervisningen skal elevene få oppleve glede over å være i bevegelse, de skal få naturopplevelser og utvikle kunnskap om, og få positive erfaringer med, ulike former for lek, idrett, dans og annen fysisk aktivitet. De skal også utvikle kunnskap om menneskekroppen og bli i stand til å ta vare på og fremme egen helse.
Vurdering
Oppnådd kompetanse legges til grunn for vurderingen av elevens kompetanse i faget kroppsøving.
Kjennetegn på måloppnåelse i kroppsøving er utviklet innenfor fire kategorier:
- Innsats (selvledelse og gjennomføring)
- Kunnskap og forståelse (både anvendt og teoretisk).
- Kroppslig læring og mestring
- Fair play og samarbeid.
Kroppsøving er et praktisk fag hvor elevene skal ”skape”, ”praktisere”, ”trene på” og ”gjennomføre” ulike former for fysisk aktivitet. Samtidig skal de også på mange områder kunne ”forklare” ”utføre”, ”praktisere”, ”planlegge” og ”vurdere” aktivitet.
Fagets egenart tilsier at aktiv deltakelse, det å gjenta øvelser og delta i forskjellige aktiviteter, viser faglig kvalitet. Det er viktig både for den enkelte elev og for medelevenes utbytte av opplæringen. Med andre ord kvalitet i kroppsøving viser seg både gjennom aktivitetsnivå og/eller treningsvilje. Det er nødvendig både for å oppnå mestring og holde kroppen ved like. Samarbeid må ofte til for å få aktivitetene til å fungere for hele klassen. Det å vise fair play, spre trivselZ<, være innsatsvillig, oppmuntrende og samarbeidsvillig, er viktig i den faglige prosessen og gir uttrykk for det faglige nivået i mange aktiviteter.
Kunnskapene kan vise seg i måten elevene løser bevegelsesoppgaver på og i dialog mellom elev og lærer. Kunnskapen kan også komme til uttrykk i planlegging og gjennomføring av ulike oppgaver/aktiviteter. Det er altså den anvendte kunnskapen som er sentral i kroppsøving, men det vil også bli brukt og lagt vekt på noen teoretiske skriftlige prøver.
Kjennetegnene skal beskrive hva som er høy, middels og lav måloppnåelse.
Gymtøy
Frem til høstferien har vi utegym hver uke. Dette innbærer at elevene må ha rikelig med klær med seg.
Elever som har melding med seg må også ha byttetøy.
Meldinger
I grunnskolen er kroppsøving et obligatorisk fag. Det betyr at elevene må ha Kroppsøving, ingen kan fritas fra faget. (Jfr. Opplæringslova, § 2-3a. Fritak frå aktivitetar m.m. i opplæringa.) Dette er det viktig å minne om for det synes fremdeles å være vanlig å frita elevene for undervisning i Kroppsøving enten med melding fra foreldre eller lege. Tilpasset opplæring gjelder i Kroppsøving som i alle andre fag.
Er eleven på en eller annen måte syk eller skadet må vi lærere finne fram til aktiviteter eller andre typer oppgaver eleven kan gjøre som er i tråd med kompetansemåla.