Legg til rette for eit inkluderande leikemiljø ute og inne
· fysisk utforming
· tilgang på leiker
· aktive vaksne
· frileik og organisert leik
Ha fokus på før-språklege aktivitetar i samlingsstund og i kvardagssituasjonar. (rim, reglar, stavingar, rytme)
Bruk skulebiblioteket aktivt. Rettlei elevane slik at dei finn bøker som passar interesser og nivå.
Les høgt for elevane. Finn bøker som er passande for alderen. Ver merksam på elevanes respons på det du les. Forstår dei? Still gjerne spørsmål som peiker framover i handlinga: «Kva trur du skjer no?» Eller spørsmål som: «Kvifor er mannen sint?». Forklar ord og omgrep i det du les.
Visualiser opplæringa. Bruk bilete, film, plakatar, dagtavler og kroppsspråk
Gje elevane tid. Tid til å oppfatte, fasthalde og tolke det dei høyrer og til å produsere sitt eige munnlege språk.
Avgrens mengde informasjon og snakk sakte og tydeleg.
Hjelp elevane til å forstå. Døme: ironi, dobbelt betydning, språklege bilete og ord og uttrykk.
Bruk varierte og fleksible vurderingsformer.
Veksle mellom digitale og analoge undervisningsformer. Bruk den undervisningsforma som er mest føremålsteneleg for det aktuelle opplæringsmålet og elevgruppa.
Lese- og skriveteknologi. Gje aktuelt personale kompetanse i å legge til rette for lese- og skriveteknologi for dei elevane som treng det.
Tips til arbeid med språkmiljø i skulen:
Å skrive seg til lesing (STL+) med talesyntese | statped.no
Alternativ supplerende kommunikasjon (ASK) i skolen | statped.no
Skulebibliotekstandard - Compilo (ksx.no)
Kvalitetsutviklingsplan - Compilo (ksx.no)
Språkløyper
Begrepslæring – en strukturert undervisningsmodell | statped.no