Prosessen med å utvikle program skal gi elevene trening i å forstå brukerbehov og se sammenhengen mellom IKT og andre fagområder, og det skal gi dem trening i algoritmisk tenkning og problemløsing. Faget skal ruste elevene til videre studier og forberede dem på et framtidig arbeids- og samfunnsliv som stiller krav om teknologisk kompetanse og god evne til problemløsning.
Algoritmisk tenkning
Kjerneelementet algoritmisk tenkning i programmering handler om å ta utgangspunkt i gitte regler og ut fra disse analysere og planlegge hvordan programmerbar teknologi kan løse problemer eller deler av problemer innenfor forskjellige fagområder.
Koding
Kjerneelementet koding handler om å lage dataprogram og utvikle digitale produkter ved bruk av programkode. Det innebærer å forstå og bruke grunnleggende prinsipper for programmering i arbeidet og å forstå hvordan interaksjonen mellom dataprogram og fysiske objekter foregår.
Programvareutvikling
Kjerneelementet programvareutvikling handler om å jobbe praktisk med å planlegge, utvikle og videreutvikle et brukervennlig og funksjonelt digitalt produkt gjennom testing, feilsøking og tilpasning. Videre handler kjerneelementet om å reflektere over personvern og delingskultur i programvareutviklingsprosesser.